Thursday, January 20, 2011

INdahnya hidup ini..

Alhamdulillah..Hari ini kita masih lagi dapat bernafas seperti hari-hari yang sebelumnya. Dengan nikmat Allah yang terlalu banyak ini, kita dapat memperbaiki diri kita supaya lebih baik dari yang sebelumnya.

    Bagi saya hidup ini indah jika kita sertakan dengan cinta. Cinta kepada Allah, cinta kepada Rasulullah, cinta kepada pasangan suami atau isteri kita, cinta kepada ibu dan ayah, cinta kepada sahabat dan akhir sekali cinta kepada saudara seislam serta makhluk Allah.
   
   Ada apa dengan cinta itu? Bagi saya cinta itu adalah satu perasaan di mana perasaan tersebut mendorong kita untuk menjaga haubungan kita dengan apa yang kita cintai, memberi yang terbaik pada yang kita cinta dan sebagai sumber inspirasi kita untuk teruskan hidup dengan sabar dan tabah demi yang dicintai. Wah! Hebatnya cinta ini.

   Ya! Itulah cinta saya. Cinta yang saya ada sekarang mendorong saya untuk menjadi yang terbaik di antara yang terbaik, seperti moto saya sejak sekolah menengah dahulu iaitu "be the best among the best". Bagi sesiapa yang mengenali diri saya, pasti tahu tentang itu. 

   Ada apa dengan cinta Allah? Subhanallah. Terlalu banyak yang kelebihan dengan cinta kepada Allah. Maha suci Allah yang menjadikan kita untuk beribadat kepada-Nya seperti firman-Nya yang bermaksud:
"Dan tidaklah Kami (Allah) ciptakan jin dan manusia itu melainkan hanya untuk beribadah (kepada Kami)." (Az-Zariat:56) .
Mencintai Allah adalah melakukan perkara yang diperintahkan-Nya dan meninggalkan perkara yang tegah oleh-Nya selain mengajak kepada kebaikan dan meninggalkan kepada keburukan.
    Allah berfirman yang bermaksud :
 " Dengan memngingati Allah, hati akan menjadi tenang." (Ar-Ra'd:28).  
Allah telah nyatakan bahawa apabila kita mengingati Allah maka hati kita akan menjadi tenang. Ketenangan hati bukan datang dari paras rupa, harta dan pangkat, tetapi datang dari hati yang betul-betul ikhlas dan bersungguh-sungguh dalam mencintai Allah. Allah akan sentiasa berada di sampingnya dan memberi petunjuk kepadanya seperti kenyataan Allah dalam firman-Nya yang bermaksud:
 " Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, Allah akan memberikannya jalan keluar, dan memberikannya rezeki dari arah yang dia tidak sangka.." (At-Talaq:2-3)
 " Jika hamba-Ku bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang Aku, sesungguhnya Aku amatlah dekat, Aku menjawab permintaan yang diserukan kepad-Ku jika mereka menyeru, maka terimalah segala arahan-Ku, dan berimanlah kepada-Ku agar mereka beroleh kemenangan." (Al-Baqarah:186)  
Apa lagi yang kita perlukan melainkan cinta dan pertolongan dari Allah untuk kita?

   Kadang-kadang kita selalu berusaha untuk menjadi yang terbaik, tetapi banyak halangan dan ujian yang datang melemahkan kita. Apakah maksud semua itu? Adakah Allah ingin menghalang kita dari jadi yang terbaik?
Allah berfirman yang bermaksud:
 " Allah tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya." (Al-Baqarah:286)
Telah Allah nyatakan kepada kita bahawa apa yang diujinya adalah dalam kemampuan kita. Dia tidak akan membebankan hambanya melebihi kemampuan hamba tersebut.
Firman Allah yang bermaksud:
 " Allah tidak berkehendak bagi menyulitkan kamu, sebaliknya Dia berkehendak bagi membersihkan kamu serta menyempurnakan nikmat-Nya ke atas kamu, semoga kamu bersyukur." (Al-Maidah:6).
Allah tidak jadikan sesuatu hanya untuk sia-sia. Setiap dugaan dan ujian semestinya ada hikmah yang tersembunyi. Adakalanya dugaan dan ujian dari Allah adalah untuk menguji keimanan, kesabaran dan ketabahan hamba-Nya. Ada juga dugaan dan ujian yang dilalui adalah untuk membersihkan diri kita dari dosa-dosa lalu. Oleh itu, sebagai hamba, kita MESTI bersyukur dan redha dengan dugaan dan ujian yang Allah berikan kepada kita.

Sebagai hamba, kita mestilah berfikir tentang segala kejadian Allah. Ayuh kita fikir sejenak. Apakah yang terjadi jika Allah tidak berikan kita ujuan dan dugaan untuk menguji keimanan kita? Semestinya hidup ini membosankan. Fkir-fikirkanlah yang selebihnya.
Kesimpulannya, mencintai Allah adalah sesuatu yang membahagiakan. Dengan mencintai Allah, kita akan mencinta yang seterusnya, iaitu, pasangan suami atau isteri kita, anak-anak, ibu bapa dan makhluk ciptaan-Nya kerana cinta Allah adalah menyeluruh dari segi aqidah, ibadah, dan akhlah. Ayuh sama-sama kita mencintai Allah.

No comments:

Post a Comment