Sunday, February 6, 2011

untuk kita umat Islam..

Berkata Imam Syafie rahimahullah :
" Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat, maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh perkara ..


Pertama : Hak Kepada Diri - mengurangkan tido, mengurangkan mkaan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezki yang ada.

Kedua : Hak Kepada Malaikat Maut - menqada'kan kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang dizalimi, membuat persediaan untuk matidan berasa cinta kepada ALLAH.

Ketiga : Hak Kepada Kubur - membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.

Keempat : Hak Kepada Mungkar Dan Nakir - tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.

Kelima : Hak Kepada Mizan(neraca timbangan amalan pada hari akhirat) - manahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesulitan.

Keenam : Hak Kepada Sirat(titian yang merentangi neraka pada hari akhirat) - membuang tabiat suka mengumpat, warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.

Ketujuh : Hak Kepada Malik(malaikat penjaga neraka) - menangis lantaran takut kepada ALLAH SWT, berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah ketika terang terangan serta sembunyi dan memperelokkan akhlak.

Kelapan : Hak Kepada Ridhuan(malaikat penjaga syurga) - berasa redha kepada qada' ALLAH, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat ALLAH dan bertaubat dari melakukan maksiat.

Kesembilan : Hak Kepada Nabi saw - berselawat keatasnya, berpegang dengan syariat, bergantung kepada as-sunnah(hadis) menyayangi sahabat dan bersaing dalam mencari kelebihan daripada ALLAH SWT.

sumber~http://hatiqalby.blogspot.com

No comments:

Post a Comment