Monday, October 10, 2011

Perlukah cinta sebelum nikah??

Assalamualaikum wbt.. Berjalan-jalan di alam maya membuatkan saya berjumpa sesuatu yang sering diperkatakan, sering menjadi isu dalam kehidupan remaja zaman sekarang.. Apakah isu tersebut??? 

Cinta.. Itulah isu yang selalu diperkatakan, selau dibincangkan dan selalu diinginkan oleh setiap remaja.. Memang lumrah setiap orang mempunyai perasaan ingin disayangi dan menyayangi, ingin dicintai dan menyintai.. Tetapi, biarlah rasa sayang dan cinta itu dipendam dahulu selagi masih belum ada kemampuan untuk bersama dengan hubungan yang halal, iaitu nikah..

Adik-adik yang disayangi.. 

Tak perlulah menyerahkan rasa sayang, rasa cinta kepada lelaki atau perempuan yang kita cintai itu.. Sebaiknya adik-adik pendam dahulu perasaan itu, tetapi dalam masa yang sama, jadikan dia yang adik-adik cintai itu sebagai sumber inspirasi dalam hidup secara senyap dan berdoa moga suatu hari nanti adik-adik akan bertemu dengannya dalam keadaan yang lebih baik dan mempunyai kemampuan untuk memilikinya secara sah.. 

Adik-adik yang dikasihi..

Terlalu banyak risikonya jika adik ingin bercinta atau bak kate orang sekarang "couple" dalam usia semuda sekolah menengah, ada juga yang ber"couple" pada usia sekolah rendah.. Sedarlah adik-adik, perjalanan hidup adik-adik masih panjang, masih banyak lagi tanggungjawab yang belum adik-adik selesaikan.. Tidak terfikirkah adik-adik bercinta di usia muda itu mendatangkan beban dan komitmen yang lebih dan membuatkan adik-adik kurang menumpukan perhatian kepada yang lebih berhak seperti perhatian kepada ibu bapa dan pelajaran? Tidak terfikirkah adik-adik jika sesuatu terjadi dalam hubungan cinta adik-adik tersebut?

Cara akak cakap macam adik-adik ni bercinta serius je kan? Yup, bagi akak, apa-apa tentang perasaan, akak akan anggap serius.. Kita manusia, ada hati dan perasaan.. Ada rasa bahagia, ada rasa kecewa, ada rasa seronok, ada rasa sedih.. Walaupun kita tidak seruis terhadap hubungan yang telah terbina, adik-adik rasa perasaan itu akan sama tak dengan perasaan berseorangan (tak bercinta)? Tidak kan?? Sebab itulah, akak nasihat, tak perlulah adik-adik bercinta tidak kira waktu remaja atau bila-bila, tetapi, bercintalah selepas adik-adik dah pasti yang si dia tu hanya milik kita, maknanya dah jadi suami atau isteri kita.

"Lambat sangat lah akak.. Saya suka kan dia.. Apa salahnye kami bercinta dulu, bila dah mampu, kami nikah lah"..

Oh adik-adikku sayang.. Jodoh ketentuan Allah.. Adik-adik tahukah bahawa si dia yang adik-adik cintai itu jodah adik? Pastikah? Bagaimana kalau si dia bukan jodoh adik-adik? Tepuk dada tanya IMAN, nak tanya HATI pun boleh, tapi jawapan tu mesti kene logik ye.. :)

Cakap tentang jodoh ni, akak nak bawakan satu kisah pada adik-adik.. Kisah berlaku dalam hidup seseorang.. Sememangnya realiti.. Kisah cinta pasangan kekasih..

Akak perkenalkan Amir (bukan nama sebenar) sebagai watak si lelaki dan Humaira (juga bukan nama sebenar) untuk watak si wanita..

Humaira ialah salah seorang pelajar baru di sekolah Amir yang merupakan seorang pendiam jika tidak dirangsang, seorang yang tegas tetapi pemalu dan bijak. Manakala Amir pula seorang yang pemalu dengan perempuan, bijak dan agak popular.

Humaira dan Amir berada dalam tingkatan yang sama, tetapi dalam kelas yang berbeza. Perkenalan Humaira dan Amir bermula apabila mereka ditakdirkan berada dalam satu kumpulan yang sama dalam satu program di sekolah. Amir merupakan ketua kumpulan tersebut, manakala Humaira adalah penolongnya.

Perkenalan mereka berterusan sehingga habis program tersebut. Dipendekkan cerita, dua bulan selepas program tersebut, mereka mula bercinta. 

Bagi Humaira, Amir merupakan seorang lelaki yang baik yang pemalu, berpegang pada agama dan semua ciri-ciri yang ada pada Amir merupakan ciri-ciri lelaki idaman Humaira. Begitu juga Amir.

Masa berlalu.. tiba masanya untuk Amir dan Humaira melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat seterusnya. Humaira mendapat tawaran matrikulasi, Amir pula membuat keputusan untuk menyambung pelajarannya di sekolah yang sama sebagai pelajar tingkatan 6. 

Amir begitu risaukan Humaira akan berjumpa dengan lelaki lain di matrikulasi. Atas alasan itu, dia menyekat kebebasan Humaira untuk berkawan. Baginya, no smiling, no talking, no discussion with other man except him. Oleh sebab terlalu hormat dan sayangkan kekasihnya, Humaira sedaya upaya menyekat kebebasan dirinya dan mengelakkan diri dari berbuat apa yang dilarang oleh sang kekasih. 

Tiba masanya Humaira melanjutkan pelajarannya ke Universiti. Sang kekasih bertambah cemburu. Alasan dan amaran yang sama diberikan kepada Humaira. Atas rasa sayangkan kekasih, Humaira sanggup berbuat apa sahaja..

Tiba giliran Amir melanjutkan pelajarannya ke Universiti..Sebelum pergi, Amir berjumpa dengan ibu Humaira untuk mengikat Humaira dengan tali pertunangan.. Tetapi, ibu Humaira menasihati agar Amir belajar dahulu..

Amir pergi dengan hati yang berat.. Jauhnya dia meninggalkan Humaira.. Harapan Humaira hanya satu, supaya Amir pulang dengan dirinya yang sedia ada, tidak berubah dek perubahan tempat..

Hari demi hari berlalu.. Amir semakin sibuk dengan kursus yang diambil.. Humaira hanya bersabar memahami Amir yang sibuk.. Suatu hari, Humaira bercakap dengan ibunya. Ibunya bertanya tentang Amir.. Dipendekkan cerita, ibu dan ayah Humaira tidak bersetuju Humaira berkawan serius dengan Amir.

Tanpa berfikir panjang, Humaira memutuskan hubungannya dengan Amir.. Seminggu selepas dia menyatakan keputusan untuk berpisah, Humaira menelefon Amir, dan meminta Amir menunggunya serta berdoa moga ibu dan ayahnya boleh menerima Amir.. Tetapi, Amir bukanlah sampah yang boleh dibuang kemudian dikutip semula.. Amir tidak bersetuju untuk memulakan hubungan, tetapi mereka boleh menjadi kawan.. Tetapi, hati Humaira masih tidak dapat melupakan Amir..

11 bulan mereka berpisah, tiba suatu hari, Amir menceritakan bahawa dirinya sudah berkahwin dengan seorang pelajar sekuliahnya.. Dan isterinya sudah mengandungkan anaknya..

Hancurnya hati Humaira hanya Allah yang tahu.. Dalam kekecewaan, Humaira dilamar oleh Amir kembali untuk menjadikannya isteri kedua.. Humaira menolak bukan kerana tidak setuju dengan poligami, tetapi Humaira punya prinsip sendiri. Dia tidak akan sekali-kali mengambil hak orang lain..

Humaira sedaya upaya menerima takdir yang telah ditetapkan untuknya.. Dia sedaya upaya menyimpan perasaan kecewa dan sedih seorang diri dan perlahan-lahan membuangnya.. Baginya, Allah takkan uji dirinya sebegitu jika dia tidak mampu.. Dia yakin dirinya mampu untuk lalui semua yang terjadi..

Akhirnya Humaira boleh hidup tanpa Amir.. Tiada lagi rasa kecewa, tiada lagi harapan untuk Amir.. Yang memenuhi hati Humaira adalah harapan kepada Allah, dan berusaha membetulkan dirinya, memperbaiki akhlaknya dan meletakkan cintanya hanya untuk Allah..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~********~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sedihkan cerita tu?? Bagi adik-adik, siapa yang salah?? 

Bagi akak, tiada sesiapa yang salah.. semuanya ketentuan Allah.. Mereka berjumpa kerana Allah telah tetapkan mereka untuk berjumpa, dan mereka berpisah kerana mereka bukan jodoh. Jodoh si Amir adalah dengan isterinya, dan jodoh Humaira mungkin dengan lelaki yang lebih baik dari Amir. Hanya Allah yang tahu semuanya..

Pengajarannya yang kita boleh ambil dari kisah tersebut, janganlah kita bercinta sebelum nikah.. Kita tidak tahu siapa jodoh kita.. Jadi, usaha kita untuk mendapat jodoh yang baik ialah menjadikan diri kita baik dahulu.. Pelihara diri, hati dan perasaan kita.. Jangan sampai kita kecewa seperti apa yang dirasai oleh Humaira.. Sememangnya kisah hidup seseorang itu tidak sama, tetapi orang yang bijak ialah orang yang mengambil pengajaran daripada kisah orang lain, manakala orang yang bodoh ialah orang yang tidak mengambil apa-apa pengajaran dan mengulangi kesalahan yang sama..

Adik-adik, sama-sama kita renungkan ye.. Remaja pun boleh juga ambil pengajaran dari kisah ni.. =)

Salam sayang untuk adik-adik tersayang...


                                                                                                                                                ~kak miera~







No comments:

Post a Comment