Friday, September 16, 2011

Duhai Anak......



Berfikir  tentang ibu, pastinya kita terbayangkan wajah ibu kita yang cantik, semestinya kita teringat akan kata-katanya yang penuh kasih sayang, masih terasa hangat pelukannya. Pernahkah kita terfikir bagaimana ibu kita sewaktu kita masih di dalam kandungannya? Pernahkan kita mendalami perasaan ibu sewaktu kita menendang dari dalam rahim ibu? Bagi seorang bakal ibu, tidak ada yang lebih bahagia selain daripada dapat merasa gerakan bayi dalam kandungannya. Lebih menggembirakan apabila mengetahui bayi yang dikandungnya itu sihat dan selamat. Ibu berhati-hati dalam membuat sesuatu pekerjaan agar tidak menggangu bayi dalam kandungan. Ibu sedaya upaya menjaga kandungan dengan sebaik mungkin, mendidik diri, mencari ilmu dengan harapan bayi yang dikandung itu sihat dan mempunyai sifat-sifat yang baik.
Tetapi, adakah kita sedar semua itu? Sudahkah kita jalankan tanggungjawab kita sebagai anak kepada ibu bapa kita? Mana hilangnya janji manis kita pada mereka sewaktu kita kecil-kecil dahulu? Ada di antara kita sudah terlanjur melakukan kesalahan kepada ibu bapa kita, tidak pernahkah kita terfikir perasaan mereka? Betapa kecewanya mereka terhadap kita.
Ada di antara kita sangat baik hubungannya dengan ibu bapa. Tetapi sayang seribu kali sayang. Kita selalu berfikir untuk membalas budi baik mereka dengan memberi wang setiap bulan, beri kemewahan, tetapi kita tidak pernah terfikir bahawa mereka lebih memerlukan kasih sayang kita sebagai seorang anak. Mereka lebih menagih perhatian daripada kita. Semua ibu bapa mengharapkan perhatian dan kasih sayang anak-anak mereka. Itu baru tentang kasih sayang dan perhatian. Pernahkah kita terfikir bahawa mereka juga memerlukan doa anak yang soleh/solehah sebagai bekalan mereka di akhirat sana? Apakah yang kita bekalkan untuk hari akhirat mereka? Adakah dosa pakaian kita yang tidak menutup aurat? Adakah dosa akhlak kita yang keterlaluan tahap teruknya? Adakah kata-kata umpatan kita terhadap mereka? Adakah kesalahan-kesalahan kita yang mengundang dosa kepada mereka menjadi bekalan akhirat mereka? Atau doa, akhlak yang baik, aurat yang ditutup dengan sempurna dan berusaha menjadi anak yang soleh/solehah kita bekalkan kepada mereka? Fikir-fikirkanlah..

No comments:

Post a Comment