Saturday, May 12, 2012

::AURAT DIJAGA SYARIAT TERPELIHARA::

Bismillah.. Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah... Bersyukur kita pada nikmat terbesar yang diberikan Allah kepada kita iaitu nikmat??? Nikmat ape? Menurut satu kisah yang ana baca dalam buku bertajuk Ibadah Sepenuh Hati, hasil tulisan Amru Khalid, seorang penulis Indonesia nikmat yang paling besar dalam hidup kita, dunia dan akhirat ialah nikmat Allah sebagai Tuhan kita.. Kenapa pula? Bukan nikmat Iman dan Islam? Jawapan kepada persoalan tu, ana nak jawab dengan soalan balik.. Nikmat Iman dan Islam tersebut datangnya dari mana? Nikmat kesihatan, kedamaian, kebahagiaan, kekayaan, kesenangan semuanya datang dari siapa? Siapa yang beri semua nikmat tu? ^__^.. Maka, bersyukurlah kita kerana Allah Tuhan Kita.. Allah Maha Baik sebab bagi kita semua nikmat tu.. Malah Maha Sweet sebab tak mintak ape-ape balasan pun dari kita atas semua pemberian nikmat-nikmat tu.. Baik dan Sweet kan? :)

Dah lama ana tak update blog ni.. Kekangan masa, kekurangan Ilmu ana sendiri, dan banyak lagi hal dunia yang menghalang ana dari nak update blog yang Allah amanahkan pada ana sebagai pengumpul saham ana di sana nanti.. Alhamdulillah, pagi ni ana ada sedikit perkongsian yang ana teringin sangat nak sampaikan. Perkongsian ni hasil ilmu yang ana kutip dari forum Aurat Terjaga Syariaat Terpelihara. 

"AURAT TERJAGA SYARIAT TERPELIHARA".. Indahkan tajuk tu? Disebalik tajuk yang indah punya makna yang juga begitu indah..

Jika ringkaskan maksud syariat dari segi bahasanya ialah satu jalan yang boleh mendatangkan tenang/sejuk. Manakala dari segi istilahnya syariat adalah apa yang ditetapkan oleh Allah, semua hukum yang ditetapkan oleh Allah.. Itu maksudnya yang telah diringkaskan. Mengikut maksud tersebut, jika kita hendakkan ketenangan, maknanya kita perlu melalui jalan yang membawa kita kepada ketenangan. Allah dah beri jalan ketenangan pada kita dengan syariat-syariat atau hukum-hukum kepada kita.. Menjadi pilihan kita untuk melalui jalanNya atau nak ikut jalan lain. Jika kita ikut syariat, InsyaAllah, ketenangan dan kebahagiaan menjadi milik kita. Namun, jika pilihan kita selain syariatullah, waspadalah.. Semuanya terletak pada pilihan kita, mahu tenang atau sebaliknya.. 

Firman Allah
" Kemudian kami jadikan engkau (Muhammad)  mengikut syariat (peraturan) dari agama itu, maka ikutilah (syariat itu) dan janganlah engkau ikuti keinginan orang yang tidak mengetahui. Sesungguhnya mereka tidak akan dapat menghindarkan engkau sedikit pun dari (azab) Allah... " (45:18-19)

Dalam dunia ni, terdapat 5 perkara yang dijaga oleh syariat. 
1. Agama- Syariat menjaga agama. Tanpa syariat, agama Islam menjadi kucar kacir, kacau bilau. Tetapi, dengan syariatullah, hak asasi manusia mengikut syariatullah, agama Islam menjadi agama yang Indah, sejahtera dan selamat. 
2. Jiwa- Syariat menjaga jiwa/ nyawa seseorang individu. Syariat mengharamkan pembunuhan. 
3. Akal- Syariat menjaga akal. Syariat mengharamkan pengambilan dadah dan arak yang merosakkan akal.
4. Keturunan- Syariat menjaga keturunan dengan perkahwinan dan mengharamkan zina.
5. Harta- Syariat menjaga harta.
 (Ustzh Yazidah, 2012)

Dah puas dengan syariat, kita terus kepada aurat pula.. Ana tahu, ramai yang curious tentang aurat ni.. Ana juga sedar, sekarang ni ramai yang dah bertudung dari yang free hair.. Kat sini ana tekankan kerana apa kita bertudung? Nak cantik ke? Nak ikut fesyen terkini atau kerana ALLAH?

Sebelum tu, apa itu aurat? Ustazah Fatimah Syarha dalam forumnya semalam menerangkan maksud aurat. Aurat adalah kekurangan. Aurat merupakan satu ruang rosak yang membolehkan musuh masuk. Macam mane tu? Ok..  Ana tak nak cerita panjang tentang maksud ruang rosak, ana nak fokus kepada kekurangan. Apa yang dikatakan aurat adalah kekurangan? Secara logiknya, kita nak dedahkan tak kekurangan kita pada orang lain? Kita nak cerita tak kelemahan kita pada musuh kita? Apa kekurangan kita tu? Kenapa panggil kekurangan? Kerana apa yang dikatakan aurat itu adalah sesuatu yang boleh menyebabkan kita tidak selamat jika mendedahkannya. Contoh, seorang wanita pakai tudung, tapi dipadankan dengan baju "adik" yang kecik, ketat dan jarang. Selamatkah dia dari pandangan lelaki yang mempunyai masalah hati? Satu kelebihankah apabila menjadi perhatian lelaki? Mungkin kelebihan di dunia bagi wanita yang tidak sihat akalnya, tetapi ianya merupakan satu keburukan, kekurangan bagi wanita ISLAM yang BERIMAN. 

Kerana apa kita menutup aurat? Muhasabah diri kita sendiri. Adakah kerana ikutan orang, fesyen dunia muslimah sekarang, kerana arahan ibu atau ayah, atau kerana Allah? Marilah kita menutup aurat kerana Allah, kerana syariatullah. Bagaimana yang dikatakan menutup aurat kerana Allah? :).. Menutup aurat kerana Allah mestilah menutup aurat dengan sempurna. Bertudung biarlah labuh sehingga di bawah dada, berpakaian biarlah longgar dan tidak jarang.. Islam ni agama yang mudah.. Islam meluaskan yang halal dan menyempitkan yang haram. Kita boleh nak berfesyen, tetapi pastikan fesyen kita tu ikut landasan agama.  Apabila kita dah menutup aurat, pelihara aurat kita, bermakna kita dah ikut satu syariatullah, InsyaAllah, syariat-syariat lain dengan sendirinya akan terikut. Bila kita nak jadi baik, nak ikut apa yang Allah suruh, Allah akan bantu kita. ^__^.. Sweet kan? 

Ana selalu juga dengar ada yang kata, " Aku free hair pun, hati aku lebih baik dari yang bertudung." " Aku pakai pakaian "adik" pun, aku tak seteruk orang yang berjubah". Ada kan yang berkata begitu? Allah tidak melihat pada rupa kita, pada kuasa kita, tapi Allah melihat pada hati dan amalan kita. Eloklah kita nilai sesorang itu pada pandangan Allah dan Rasulullah. Bila kita tengok wanita yang tidak menutup aurat, tetapi hati dan akhlaknya baik, bermakna dia dah rugi kerana tidak mengamalkan perintah Allah. Maka, bukan tugas kita nak caci maki dia, tetapi, berdoalah moga dia diberi kekuatan untuk menutup aurat. Jika kita melihat wanita yang menutup aurat tetapi punya akhlak yang tidak kita senangi, dia telah melaksanakan satu suruhan Allah. Jadi, bukan tugas kita nak marahkan dia, tetapi tegur secara hikmah dan doa semoga akhlaknya indah seperti perwatakan fizikalnya. Siapa pun kita, menutup aurat atau tidak, berakhlak atau tidak, kita sebagai hamba Allah, perlu ingat, hidup ini sementara sahaja. Kita ada dua pilihan. Sama ada nak jadi hamba yang baik, atau hamba yang ingkar. Sama ada kita nak dapat balasan baik, atau balasan buruk. Analoginya, jika kita punya 2 ekor kucing, seekor ikut cakap kita, jaga hati kita, bila kita panggil dia datang, bila nak membuang dia pergi ke tempat yang di khaskan. Seekor lagi degil, membuang merata-rata, bila kita pegang, dia gigit. Yang mana kita saya sayang? Kucing mana yang dapat makan apa aje yang kita makan? Semestinya yang ikut cakap kita kan? Begitulah konsep perhambaan. Bila kita baik dengan tuan kita, kita dengan arahan, kita tak buat benda yang tuan kita tak suka, kita akan dapat balasan baik dari tuan kita. Bila kita ikut perintah Allah, tak buat apa yang Allah larang, InsyaAllah, kebaikan dunia akhirat yang akan kita perolehi. 

Aurat dan syariat.. Dua-dua dah diterangkan, rasanya tidak lengkap jika kita terlepas tentang muslim dan mukmin.. Apa itu muslim? MUSLIM menyerah diri dengan syariat Allah. Mengucap dan tahu serba sedikit tentang Islam, tetapi MUKMIN adalah muslim yang beriman, yakin serta tidak ragu-ragu dengan Allah dan Rasulullah. Ana bagi satu situasi yang membezakan Muslim dengan Mukmin. Allah menyuruh wanita menutup aurat. Dalam sebuah rumah di musim perayaan, tentunya ada sepupu lelaki, ipar duai. Wanita MUSLIMAH akan ragu-ragu untuk menutup auratnya dengan memikirkan sepupu atau ipar duainya akan terasa jika dia menutup aurat, tetapi wanita MUKMINAH tidak akan ragu-ragu dengan perintah Allah. Dia yakin dengan akhlaknya sepupu dan ipar duainya tidak akan terasa dengan penutupan aurat dalam rumanya sendiri.

Kesimpulannya, marilah kita menjadi seorang MUKMIN yang menjaga SYARIAT yang telah ditetapkan oleh Allah. Sebagai wanita, AURAT adalah perkara penting yang perlu dijaga dan dipelihara. Penutupan aurat boleh mendidik seseorang itu memperbaiki akhlaknya. Niat yang baik akan disusuli dengan perbuatan yang baik dan diakhiri dengan balasan yang baik. InsyaAllah.. Mari muhasabah diri kita, perbetulkan niat kita, dan perbaiki akhlak kita. AYUH BERUSAHA MENJADI MUKMIN/ MUKMINAH.





No comments:

Post a Comment