Saturday, May 26, 2012

:: SAHABAT::

بسم الله الرحمن الرحيم

Hari ni ana rasa nak tulis sesuatu, tapi, ana tak tahu nak tulis.. Sungguh, waktu yang ada tanpa berbuat apa merunsingkan ana.. Sebaik-baiknya ana perlu, kena, mesti menggunakan masa terluang yang ada ni sebaik-baiknya sebelum datangnya waktu sibuk.. Allah.. 

Sibuk-sibuk mencari topik yang nak ditulis, ana jumpa gambar dua anak kucing ni.. Allahuakbar.. Tiba-tiba pulak ana rindu kat kucing-kucing ana di kampung.. Dan ana teringat kata-kata ayah ana " Kucing ni dua-dua jantan. Dari kecik sampai besar, tak pernah gaduh. Siap boleh tidur sekali lagi. Bagusnya." Itu kata-kata ayah ana. Ana pun perhatikan kucing-kucing ana. Subhanallah. Baiknya hubungan kucing-kucing ni.. sesekali ada juga ana tengok kucing ana mcm bergaduh, last-last berpeluk pulak.. Ish.. Jeles ana.. Kenapa ana cerita tentang kucing pulak? Di sini ana nak kaitkan tentang persahabatan.. ana tengok kucing-kucing ana tu macam bersahabat.. Sedangkan kucing pun boleh bersahabat, sama-sama jaga antara satu sama lain, apatah lagi kita, manusia yang dikurniakan keistimewaan akal untuk berfikir kn? Mesti lagi "special".. :).. Sahabat.. Untuk mendapatkannya bukan mudah. Tetapi, bila kita dah jumpa sahabat, jangan pula kita biarkan dia pergi kerana diri kita.. Siapa sebenarnya sahabat kita? 

MENURUT IMAM AL-GHAZALI TERDAPAT 12 SIFAT SAHABAT SEJATI

1. Jika engkau berbuat bakti kepadanya, ia akan melindungimu.

2. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas baik persahabatanmu itu.

3. Jika engkau perlukan pertolongan daripadanya berupa wang dan sebagainya, ia akan membantumu.

4. Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, ia akan menerima dengan baik.

5. Jika ia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripadamu, ia akan menghargai atau menyebut kebaikanmu.

6. Jika ia melihat sesuatu yang tidak baik daripadamu, ia akan menutupnya.

7. Jika engkau meminta sesuatu bantuan daripadanya, ia akan mengusahakannya.

8. Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), ia akan menanyakan kesusahanmu.

9. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, ia akan meringankan kesusahanmu (membuat sesuatu untuk menghilangkan kesusahan itu).

10. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya ia akan membenarkanmu.

11. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya ia akan membantumu.

12. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya ia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.

Adakah dalam kalangan kenalan kita yang mempunyai sifat tersebut? InsyaAllah, ada.. Terkadang perkataan sahabat tidak terungkap antara kita dan dia, tetapi perbuatan menggambarkan dia sahabat kita.. Hanya kita yang perlu menilainya dengan baik.. :).. Hargai dan sayangilah sahabat kita kerana Allah dan jadilah sahabat kepada dia.. :).. Sama-samalah kita saling ingat mengingati untuk mendapat keredhaan Allah.. :)




No comments:

Post a Comment